Børn og barndom på Goethes tid

Ambrosius Gabler: Illustration til "At blæse sæbeboler i Kinderfreuden. Ein angenehmes Bilderbuch für die Jugend. Nürnberg: Friedrich Campe [1808] © privat
Ambrosius Gabler: Illustration til "At blæse sæbeboler i Kinderfreuden. Ein angenehmes Bilderbuch für die Jugend. Nürnberg: Friedrich Campe [1808] © privat

UDVIKLING Børn har ikke altid været så vigtige for deres forældre, som de er i dag. Deutsche Romantik Museum i Frankfurt fortæller, hvordan de blev det.

Deutsche Romantik Museum er nært knyttet til Goethe og ligger lige ved siden af Goethes hus (Goethe Haus) i Frankfurt.  Begge museer drives under en fælles paraply af Freies Deutsches Hochstift, og har begge til formål at fokusere på den romantiske periode i tysk kunst og kultur.

Derfor er udstillingen om udviklingen af samfundets måde at se og opfatte børn på også koblet op på Goethe, hans litteratur og hans tid. Et af udstillingens billeder tager udgangspunkt i en af Johan Wolfgang Goethes mest berømte historier, – fortællingen om den unge Werthers lidelser.:

Johann Heinrich Ramberg: Werther leger med børnene. Bogillustration 1830 © Freies Deutsches Hochstift

” Werther tumler med børnene. Han lader dem kravle på sig, kildrer dem, lader dem skrige så meget de vil, og genopbygger korthusene, der faldt om i al uroen. Han er ligeglad med, at lægen, der er kommet fra byen, fortæller landsbyen, at Lottes små søskende i forvejen er frække, men at Werther ødelægger dem fuldstændig.” “Børnene står mit hjerte nærmest,” lader Goethe ham skrive til sin ven Wilhelm i “Den unge Werthers lidelse.” Allerede i begyndelsen af ​​1870’erne repræsenterede forfatteren og karakteren i romanen forandringer, der i stigende grad ændrede børns og voksnes hverdag frem til slutningen af ​​Goethes lange liv i 1832. “Naturen vil have børn til at være børn” hedder udstillingen, hvor det tyske romantiske museum ser tilbage på det, der blev skabt dengang, og som fortsat præger livet på børneværelser og skoler i dag.

Ny opfattelse

Johann Wolfgang Goethe var stadig et barn, da Jean-Jacques Rousseaus værk ‘Emile. Eller om uddannelse’ blev skrevet. Her bliver børn fremstillet som selvstændige, perfekte væsener. En definition, der fik indflydelse på- og radikalt ændrede billedet af barndommen og tidens pædagogik.

Udstillingen tager et kig på barndommens forandringer mellem 1750 og 1850, det vil sige fra Goethes fødsel til den senromantiske periode. Det tematiske spænd strækker sig fra oplysningstidens måde at tale om barndom på til idealiseringen af ​​barndommen i romantikken. 

Illustration fra Gisela von Arnim/Herman Grimm: Von der armen kleinen Cousine . Billedhistorie på en rulle cirka 1845 © Freies Deutsches Hochstift

”På det Deutsche Romantik-Museum kan du opleve et farverigt, legende, interaktivt show. Udstillingen præsenterer effekter, der sjældent bliver lånt ud fra private samlinger såsom datidens børnebøger og legetøj,” skriver museet om udstillingen på sin hjemmeside. 

 Johann Wolfgang Goethe blev født og voksede op i huset på Großer Hirschgraben i Frankfurt, hvor museet ligger. Han tilbragte sin barndom og det meste af sin ungdom her. I sine forældres hjem skabte Goethe sine imponerende tidlige værker, herunder ‘Götz von Berlichingen’, den originale version af ‘Faust’ og ‘Den unge Werthes lidelser’, som gjorde ham verdensberømt fra den ene dag til den anden. I den unikke atmosfære i de originalt møblerede værelser i Goethe Haus – nabo til det romantiske museum – kommer Goethe-familielivet og Frankfurt fra det 18. århundrede til live.  

 

Barndom i forandring. Fra oplysningstiden til romantikken

Deutsches Romantik-Museum, Ernst Max von Grunelius-Saal & Frankfurter Goethe-Haus

27. oktober 2023 til 21. januar 2024

 

 

 

 

Fik du læst

Seneste historier

Nyhedsbrev

Seneste historier

Det sker

Følg os

Tilmeld nyhedsbrev