DUKKE Med særlig adgang til Barbie-arkiverne i Californien planlægger Design Museum i London er udstilling med den langbenede dukke. Udstillingen vil omfatte dusinvis af sjældne genstande som fortæller historien om den 65-årige slanke sag, der netop har haft årets største filmhit, skriver The Guardian.
Barbie blev født i 1959 af den amerikanske forretningskvinde, Ruth Handler, der fik dukken sat i produktion hos legetøjsfirmaet Mattel. Barbie-brandet er i dag millioner af dollars værd.
Oprindelig var Barbie kun tilgængelig i to versioner: blond eller brunette. Nu er der flere varianter af etnicitet og kropsudtryk – herunder en Barbie i kørestol.
Udstillingen på Design Museum kommer til at udforske historien om Barbie gennem design-briller med fokus på mode, arkitektur samt møbel og bil-design.
Tim Marlow, der er direktør på Design Museum siger: ”Barbie er et af de mest genkendelige brands på planeten og som vi har set for nylig, udvikler hendes historie sig med hver ny generation. Vi ser frem til at vise en lang række spændende genstande. Nogle er kendt i forvejen, men mange har offentligheden aldrig set før. Vi vil vise udviklingen i design hen over årtierne i Barbie’s verden.”