Fløjls-terrorister på Louisiana

Pussy Riot på Louisiana i forbindelse med pressevisningen af udstillingen. Foto: Louisiana
Pussy Riot på Louisiana i forbindelse med pressevisningen af udstillingen. Foto: Louisiana

Med afsæt i punk, humor, poesi og raseri har det feministisk-aktivistiske kunstkollektiv Pussy Riot, der opstod i Moskva i 2011, markeret sig med spontane, ikke-voldelige og modige protestaktioner vendt mod det russiske styre. Udstillingen på Louisiana er gruppens første på et museum og dokumenterer deres aktioner gennem mere end et årti.

AKTIONSKUNST Med aktioner og performances, hvor de med farvestrålende tøj, protestsange og forklædninger udfordrer det russiske regime, står Pussy Riots årelange oprør samlet som noget af den stærkeste politiske kunst i det 21. århundrede.

Louisiana viser nu den hidtil mest omfattende præsentation af gruppens virke, dokumenteret gennem hundredvis af foto- og videooptagelser. Her kan man følge en lang række af Pussy Riots ikke-voldelige aktioner i det offentlige rum og få indblik i de konsekvenser, der har været for deltagerne ved at udføre dem – i form af anholdelser, tæsk, fængselsstraf, forgiftning, overvågning og husarrest.

Pussy Riot i aktion på Den Røde Plads i Moskva 2012. Foto: Dennis Syniakov

Flere af Pussy Riots performance-aktioner er velkendte. Eksempelvis Punk Prayer, der fandt sted i Frelserkirken i Moskva i 2012. Og mange så med, da fire medlemmer af gruppen løb på banen forklædt som politibetjente under VM-finalekampen i Moskva mellem Frankrig og Kroatien i 2018.

Foruden disse præsenterer udstillingen en lang række mindre kendte aktioner såvel som nogle af medlemmernes flugt ud af Rusland i 2022. Set igennem Pussy Riots linse giver udstillingen således et indblik i udviklingen af Putins Rusland de sidste ti år, frem mod den militære invasion af Ukraine.

Gennemgående temaer i Pussy Riots feministiske, regime-kritiske praksis er ytringsfrihed, menneskerettigheder, LGBTQ+-rettigheder og løsladelsen af politiske fanger, mens de seneste aktioner og værker er anti-krigs-statements med støtte til Ukraine.

I et kulturhistorisk perspektiv har Pussy Riots arbejde rødder i dada-bevægelsen og fluxus og generelt i politisk aktionisme i det 20. århundrede. Gruppen tager happeningens og performancekunstens metoder til det ekstreme i det ikke-beskyttede miljø, som det offentlige rum er.

Fra udstillingen på Lousiana. Foto: Louisiana

“Louisiana er en oplagt platform for at få gruppens højaktuelle politiske kunst tæt ind på livet,” siger museets direktør Poul Erik Tøjner,” i forbindelse med museets omtale af udstillingen. “Og udstillingen indskriver sig således i rækken af kritiske røster rettet mod autoriteter og systemer, der gennem årene er kommet til orde hos os.”

Udstillingen er en udvidet version af den, som sidste år blev vist på det kunstnerdrevne udstillingssted Kling & Bang i Reykjavik og som blev til i tæt samarbejde mellem kuratorerne Ingibjörg Sigurjónsdóttir, Ragnar Kjartansson og Dorothée Kirch samt et af gruppens medlemmer Maria Alyokhina (f. 1988). Hun er kunstner, politisk aktivist og forfatter til bogen Riot Days (Penguin, 2017).

Udstillingens titel ‘Velvet Terrorism’ (Fløjlsterrorisme), er den betegnelse for Pussy Riots virke, som blev formuleret af en af Putins åndelige rådgivere, biskop Tikhon Shevkunov, i kølvandet på gruppens protestperformance Punk Prayer i 2012.

Pussy Riot opstod i 2011 omkring det tidspunkt, hvor daværende premierminister Vladimir Putin havde annonceret, at han igen stilede efter præsidentposten. Deres første aktion (jan. 2012) var på Den Røde Plads i Moskva, hvor de fremførte en sang, der hånede Putin. Kort efter lavede de en aktion i Frelserkirken i Moskva, hvor de løb op til alteret og fremførte en ”punkbøn” (Punk Prayer).

Som en konsekvens af denne aktion blev tre af gruppens medlemmer idømt to års fængselsstraf. De kom på anklagebænken sigtet for ”hooliganisme motiveret af religiøst had”. Retssagen og fængslingerne fik kolossal international opmærksomhed.

Pussy Riot opererer med pludselige aktioner med overraskelseseffekt, som de bl.a. dokumenterer med foto- og videooptagelser. De udgiver og turnerer også med punkmusik, udgiver bøger, deltager i debatter og holder politiske taler. I dag er gruppen mere en bevægelse end et afgrænset kollektiv og aktiv i mindre grupper og i forskellige, ikke-koordinerede projekter over hele verden, og mottoet er, at ”alle kan være Pussy Riot”.

Velvet Terrorism – Pussy Riot, Louisiana, Humlebæk, 13. september 2023 til 14. januar 2024

 

 

 

 

 

Fik du læst

Seneste historier

Nyhedsbrev

Seneste historier

Det sker

Følg os

Tilmeld nyhedsbrev