RELIGIØST Billedhugger Laila Westergaard, der blandt andet er kendt for totaludsmykningen af Gødstrup hospitalskirke og Granaten i hjertet på Skt. Nikolaj Kirkeplads i Varde, viser i perioden 18. november til 17. december helt nye værker i Vestjyllands Kunstpavillon i Videbæk.
Et nadverbillede, der i januar skal ophænges i den nye sognegård ved Glostrup kirke vises lagt ud i fuld størrelse – 324 x 180 x 3 cm. Bordet er set oppefra med tallerkener, glas og hænder, der rækker ind. Der er dækket op med fade med mad; fisk, lam, kartofler, salat, oliven, æbler og granatæbler, vand og vin. På en tallerken ligger et hjerte omkranset af bredbladet persille. Nadveren med sine ord om at spise Jesu kød og blod opfattes/beskrives bogstaveligt. Hjertet bliver symbolet på den kærlighed, Jesus nærer menneskene med.
Hænderne er forskellige. Alle aldre er repræsenteret. De slidte gamle gigtplagede, de midaldrende, de unge, barnet, store og små, grove og fine. Jesus bryder brødet og de 12 disciple sidder ved bordet. Men ved en tallerken har et par ekstra små hænder sneget sig ind ved siden af en fars hånd. For den ene bordende er en tallerken, en karaffel, et vinglas og et vandglas stillet parat til den der vil række sine hænder ind og tage imod måltidet.
Genbrug
Nadverbilledet og dets mennesker er ikke traditionelt afbildet med disciplene og deres attributter. Det er levende mennesker, kvinder og mænd, tidløse uden spor af klæder eller smykker, der kunne stedfæste i tid og rum. Kun fadene og maden antyder vor tid med porcelæn og retter. I det oprindelige skitsemateriale blev det musselmalede porcelæn brugt, men menighedsrådet i Glostrup ønskede et mere simpelt porcelæn, der svarede til det, de mente kendetegnede livet i Glostrup. Laila Westergaard besøgte et hav af genbrugsbutikkerne i Glostrup og fandt det helt enkle stel, som er brugt på frisen. Et væltet vinglas og en skåret tallerken kom også til.
Til udstillingen har Laila Westergaard lavet to døbefonte. De er ikke lavet til nogen speciel kirke, men som det gælder flere af Laila Westergaards fonte er de lavet con amore – med kærlighed til en genre, som kunstneren til stadighed finder stor glæde i at arbejde med. I Stjerne har hun formet en ottekantet font, hvis dåbsfad er indhugget direkte i stenen som en stor sortpoleret stjerne, vandet kan ligge i. Stjernens takker bevæger sig ned over stenen og rammer jorden som stjernen julenat i Betlehem. Mellem stjernens takker vokser birkegrene op med spæde blade.
I Rosefonten åbner fire fint dekorerede kronblade sig op og danner foroven et firkantet kar, der kan rumme dåbsvandet. På siden flyver sommerfugle op og enkelte stiger ned. I karret flyver sommerfugle op til alle sider.
Væggene prydes af relief-serier med fokus på hænder, blomster, stilleben – alle billeder, der rummer flere lag end det, de afbilder.
Modtag vores gratis nyhedsbrev:
https://www.museumsmagasinet.dk/nyhedsbrev/
Forgængeligheden skildres i en lille vissen blomst, samtidig med at den står mejslet i et næsten uforgængeligt materiale. Tid og evighed mødes og kontrasteres.
På relieffer med hænder tages mere alvorlige emner op f.eks. i værket Conduction in Darkness, med referencer til den afmagt, mennesker kan føle i dag i forhold til de mange konflikter, der er brudt ud i vores nærhed. En skulptur af en lille bil med langt lys forsøger at lyse op i mørket.
Udstillingen er den sidste af fire samtidskunstudstillinger i Vestjyllands Kunstpavillon 2023 og er kurateret af Tina Anette Madsen, og støttet af Statens Kunstfond og Det Obelske Familiefond.
Westergaards værker kan ligeledes ses med en reference til Arne Haugen Sørensens værker, som forefindes i udstillingslokaler i forlængelse med Vestjyllands Kunstpavillon, da begge kunstnere, på forskellig vis, arbejder med bibelske temaer.
Laila Westergaard (f. 1964) er uddannet på Det Jyske Kunstakademi (John Olsen, Lene Rasmussen og Poul Skov Sørensen) 1985-89; Güzel Sanatlar Fakültesi, Istanbul, Tyrkiet 1989-90.
Læs også:
https://museumsmagasinet.dk/modige-dialoger-paa-kongegaarden/