Det begyndte med et hul i jorden – men nu er hullet dækket til, og neden under det grønne græstæppe finder man en ny, topsikret sal og en udstilling, der bare venter på at blive opdaget! Keramikmuseet CLAY i Middelfart indviede en udvidelse, der sender museet op i en højere liga.
INTERNATIONALT Den 7. oktober var en mærkedag i historien om et keramikmuseum i Middelfart med store ambitioner. For anden gang på bare otte år, udvider museet udstillingskapaciteten. Denne gang med en topsikret sal, der sender museet op i en helt ny liga, når det gælder visning af dansk og international keramik fra øverste hylde.
Indvielsen blev overværet af dronningen, der også var æresgæst i 2015, da første etape af museets udvidelse blev markeret.
“Vi er stolte og meget beærede over, at Hendes Majestæt Dronningen vælger at besøge CLAY igen. Vi ved, at kunsten og keramikken ligger Majestæten på sinde. Og at der er tale om en ægte interesse for museet, er vi slet ikke i tvivl om,” udtaler CLAYs direktør Pia Wirnfeldt, der også havde fornøjelsen af at tage imod den royale æresgæst i 2015.
Det 38 millioner kr. dyre projekt, der foruden en ny udstillingssal også omfatter en generel sikkerhedsoptimering af museet, et magasin og en ny godselevator er finansieret af fonde.
Den 350 kvadratmeter store udvidelse af museet er placeret under jorden i direkte forbindelse med de eksisterende udstillingssale. Det har betydet, at museets daglige drift i godt et år har været påvirket af byggeriet.
“Nu glæder vi os bare utrolig meget til at tage de nye faciliteter i brug – og til en hverdag uden støj og støv og andre gener for vores gæster og ansatte. Og så kan vi næsten ikke vente med at løfte sløret for den fantastiske åbningsudstilling, som vi har arbejdet på at realisere næsten lige så længe som byggeprojektet,” fortæller Pia Wirnfeldt.
Leg med ilden
Med den gennemførte sikkerhedsoptimering er museet gearet til udstillingen ‘Playing with Fire: Edmund de Waal and Axel Salto’. Her går den engelske stjernekunstner og forfatter Edmund de Waal i dialog med stentøjsmesteren Axel Salto. Udstillingen kommer til at forme sig som en samtale mellem de to store kunstnere, og er et møde i ord og ler, på tværs af tid.
Udstillingen er museets hidtil største satsning og er skabt i samarbejde med Edmund de Waal, der har kurateret udstillingen og bidrager med en helt ny værkinstallation, samt det norske museum Kunstsilo, som administrerer Tangen-samlingen – verdens største samling af nordisk modernisme. Samlingen rummer bl.a. et stort antal værker af Axel Salto.
Efter visningen på CLAY vandrer udstillingen til det nybyggede Kunstsilo på havnefronten i Kristiansand for derefter at rejse til The Hepworth Wakefield i England i 2025.
I forbindelse med udstillingen udgives bogen Playing with Fire på Forlaget Press. I bogen formidler Edmund de Waal sit møde med Axel Salto som en samtale, hvor højaktuelle temaer som kreativitet, risiko og leg spiller en central rolle i den kunstneriske dialog.