DAMP Fregatten Jylland viser fra 21. november en ny miniudstilling i bagbord kul-kasse. Udstillingen vil have fokus på, hvad rummet oprindeligt blev brugt til, nemlig kul. Det var her kullet til dampmaskinen blev opbevaret. I hver kul-kasse var der plads til hele 125 ton kul.
Udstillingen vil udforske, hvordan rummet så ud, og hvordan det blev brugt samt dykke ned i, hvad besætningen syntes, når der skulle kul ombord. På lydbænke kan publikum høre uddrag om kul fra Fregattens audioguide samt læse om, hvordan det var at være fyrbøder og arbejde i stegende hede temperaturer.
Selv om Fregatten i høj grad bliver opfattet som et sejlskib, var det altså en dampmaskine om bord. Fregattens maskine var en 2-cylindret, liggende lavtryksmaskine på 400 nominelle eller 1300 indicerede hestekræfter bygget af Baumgarten & Burmeister. 4 lavtrykskedler med maximalt ca. 2 1/2 atmosfærers tryk.
Mellem 1892 og 1909 blev dampmaskinen, skorsten og kedle solgt som gammel jern. Da fregatten blev reddet, efter en tysk skrothandler havde købt skibet, blev det udstyret med korvetten Dagmars skorsten, master og rigning. Det blev fundet på Frederikshavns Værft. opbevaret. Men ingen dampmaskine desværre.
Kilde: Fregat-lauget.dk
Historien om Fregattens maskine. Video af Fregat-lauget.dk
https://fregat-lauget.dk/DK/Fregattens%20Historie/Den%20manglende%20dampmaskine.aspx