VÆRDIER Et Cimabue-maleri, der blev opdaget over et køkkenkomfur i Frankrig og senere solgt for 24 millioner euro på auktion, er blevet erhvervet af Louvre.
For tre år siden tabte museet en budkrig til en rivaliserende byder. Som rapporteret af The Guardian, er maleriet med titlen ’Kristus bliver hånet’ malet engang omkring 1280 af den florentinske kunstner Giovanni Cimabue, nu et af de ældste malerier i Louvres besiddelse.
Eksperter mener, at det er et af otte manglende paneler fra et legendarisk flerdelt værk, hvoraf fem dele mangler.Ifølge museet vil ’Kristus hånes’ være midtpunktet i en udstilling i 2025.
Værkets oprindelige ejer, en ældre fransk kvinde, havde lagt maleriet til side til skraldespanden, men tilkaldte heldigvis først en ekspert til at vurdere billedet. Eksperten vurderede maleriet til at være op til €400.000 euro værd og sendte det til en kunstspecialist i Paris til en nærmere undersøgelse, som fastslog, at der var tale om en ægte Cimabue.
Louvre forsøgte at købe maleriet i 2019, da det kom til salg på auktionshuset Actéon i Senlis uden for Paris.
Museet tabte budkampen, da værket gik for i alt 24 millioner euro (med gebyrer), hvilket gjorde det til det dyreste middelaldermaleri, der blev solgt på auktion og det otte-højeste salg for ethvert værk af enhver gammel mester. Prismæssigt rangerer Cimabue ved siden af folk som Leonardo da Vinci og Raphael.
“Når et unikt og sjældent værk af en maler som Cimabue kommer på markedet, skal man være klar til overraskelser,” sagde Dominique Le Coent, chef for Actéon, i en erklæring dengang.
“Dette er den eneste Cimabue, der nogensinde er kommet på markedet.”
Modtag vores gratis nyhedsbrev
https://www.museumsmagasinet.dk/nyhedsbrev/
I et forsøg på at beholde maleriet i Frankrig erklærede landets kulturministerium det for en national skat og satte det under et midlertidigt eksportforbud, hvilket gav Louvre 30 måneder til at rejse de nødvendige midler til at erhverve det.
Maleriet måler omkring 25 centimeter og skildrer piskningen af Kristus inden korsfæstelsen.
Cimabue malede scenen på en bladguld baggrund klistret på et poppeltræpanel.
De to andre paneler i serien ejes af Frick Collection i New York og National Gallery i London. Louvre afslørede det krævede en “ekstraordinær mobilisering”. Maleriets oprindelige ejer, der var i 90’erne, døde to dage efter auktionen.