BAD Gustavsbergs Porselinsmuseum i Gustavsberg øst for Stockholm viser for tiden udstillingen ’Badrun för alla”- Udstillingen er en rejse i tiden fra Svenskerne gik på lokum i gården eller udhuset – til badeværelset blev en hygiejnisk selvfølgelighed og endda en statusmarkør.
Fabrikken Gustavsberg var som en af Nordens største porcelænsfabrikker en central del af denne udvikling
I dag er badeværelset en selvfølge i hjemmet. Det er – ud over at være stedet hvor kroppens naturlige funktioner sætter ind (og ud) – et sted for skønhedspleje, hygiejne og velvære. Og altså en statusmarkør i valget af materialer og indretning. Badeværelset er også stedet, hvor man kan få fred og ro i hjemme bag en låst dør.
Men det er først fra starten af 1950’erne at badeværelserne begynder at blive en selvfølgelighed i hjemmet. Inden da var Sverige – som Danmark – ret så snavset og underudviklet, når det kom til at indrette funktioner til renlighed og hygiejne. Langt fra opfattelsen af skandinavisk design i dag, hvor lys, luft og lethed præger billedet.
Udstillingen forsøger at besvare, hvordan man kom fra ”Lorte-Sverige” til smukt designede badeværelser til alle. Den viser udviklingen fra 1900-tallet og virkningen af industrialiseringen i Gustavsberg-fabrikken, som mange kender for varemærket – ankeret på toiletkummen.
I Gustavsberg har man lavet procelæn siden 1825 efter engelsk forbillede. Efter Kooperative Förbundet købte fabrikken i 1937 blev der sat en modernisering i gang. Foruden skåle, kopper, tallerkener og andet service begyndte man nu at producere sanitetsporcelæn. Ti år senere begyndte man at fremstille badekar af blik som resultat af et samarbejde med den amerikanske bilindustri – ligesom emner i støbt plast også fik plads i produktionen.
Kooperative Förbundet var en vigtig aktør i realiseringen af den velfærdsmodel, der i Sverige går under navnet ’folkehjemmet’. Målet var at gøre hjemmene lyse, hygiejniske og for alle. At udstyre boligerne med toilet og håndvask et vigtig led i at højne levestandarden i Sverige, som i 1930’erne var en af Europas laveste. Håndvask med rindende vand, som tidligere var en luksus, blev standard for alle.
Udstillingen giver et indblik i designprocessens trin fra ide til virkelighed, hvor ergonomi og materialekundskab er vigtige komponenter. Gennem datidens reklamer, der ofte har et humoristisk tvist, bliver der også præsenteret nyderes og trends i både blåt, brunt, orange og hvidt.
Udstillingen kan ses frem til 28. april 2024.