Renæssancekunstner på rejse

1500-tals-kunstneren Melchior Lorck får sin egen udstilling på Statens Museum for Kunst. Foto: SMK
1500-tals-kunstneren Melchior Lorck får sin egen udstilling på Statens Museum for Kunst. Foto: SMK

SNIT Melchior Lorck (1526/1527-1583), som anses for at være en af Europas vigtigste og mest interessante grafikere i 1500-tallet.

9. november åbner Statens Museum for Kunst udstillingen ‘Melchior Lorck – En kunstner på rejse’, som viser, hvordan Lorcks rejser, opholdssteder, arbejdsgivere og samtidens konflikter påvirkede hans kunst.

Udstillingen tager udgangspunkt i den usædvanligt store – måske endda den største – samling af Lorcks træsnit, raderinger, kobberstik og tegninger, som findes i Den Kongelige Kobberstiksamling – SMK’s samling af kunst på papir. Den præsenterer for første gang Lorcks to hovedværker i deres fulde omfang: Tyrkerværket, et bogværk bestående af 128 træsnit, og Konstantinopelprospektet, der er et godt 11 meter langt og meget detaljeret, tegnet panorama over osmannernes hovedstad Konstantinopel (vore dages Istanbul).

En smed set bagfra i en teltlejr af Melchior Lorck. Foto: SMK

Et kongeligt rejselegat

Den viden, vi i dag har om Lorck, er fyldt med huller. Alligevel er han den første kunstner i dansk kunsthistorie, hvor man har mere end blot enkelte oplysninger om liv og værk. Vi ved, at Lorck i 1549 blev tildelt et fireårigt rejselegat af den danske konge Christian 3., som ønskede sig en moderne, internationalt opdateret renæssancekunstner som hofmaler. Legatet blev givet under forudsætning af, at Lorck efter sin rejse skulle komme hjem og arbejde som hofmaler.

Men Lorck vendte ikke tilbage som planlagt, for undervejs søgte han blandt andet ansættelse hos ærkehertug Ferdinand af Østrig, den senere tysk-romerske kejser, og kom med i dennes kejserlige delegation til sultan Süleyman den Prægtiges hof i Konstantinopel. I de omkring tre et halvt år han opholdt sig i byen, samlede han materiale til både Tyrkerværket og Konstantinopelprospektet.

Lorcks rejser foregik i konfliktfyldte tider præget af mange modsætninger. Magtforholdet bølgede frem og tilbage mellem Det Osmanniske Rige i Øst og Det Tysk-romerske Kejserrige i Vest, mellem islam og kristendom – og samtidig også internt i Europa mellem protestanter og pave-tro kristne.

En moderne renæssancekunstner

Sideløbende med ansættelser hos Europas forskellige fyrster arbejdede Lorck på sine egne projekter, som bestod i at udgive store illustrerede bogværker. Selvom næsten ingen af projekterne blev færdige, gør hans motivverden og hans værkers kvalitet ham til en spændende kunstner den dag i dag – også i et internationalt perspektiv.

 

 

Frederik II fik fornøjelse af Melchior Lorcks arbejder. Foto: SMK

Hvor det før 1500-tallet havde været vigtigt at arbejde inden for en given tradition, blev opfindsomhed, nyskabelse og ikke mindst kreativitet idealer, som en renæssancekunstner stræbte efter. Lorck forstod sig selv som denne nye type kunstner, og hans billeder viser det. Han opfinder nye motiver, går nye veje og bryder med gamle normer.

Hvad der skulle have været et fireårigt uddannelsesprojekt for Lorck, endte som en 30 år lang rejse. Christian 3., som havde betalt for Lorcks uddannelse i udlandet, fik aldrig selv udbytte af sin investering i den lovende grafiker, men det gjorde Christians søn, Frederik 2., da Lorck omsider vendte hjem for at arbejde ved hoffet.

Melchior Lorck – En kunstner på rejse
9. november 2023 – 3. marts 2024

Statens Museum for Kunst

 

 

Lex.dk har en omfattende biografi om Melchior Lorck:

https://biografiskleksikon.lex.dk/Melchior_Lorck

 

 

 

 

 

Fik du læst

Seneste historier

Nyhedsbrev

Seneste historier

Det sker

Følg os

Tilmeld nyhedsbrev