Udstillingen ”Das ist Kolonial” på Zeche Zollern-museet i Dortmund ser helst ikke, at hvide mennesker besøger udstillingen i et bestemt tidsrum. Men der er ikke tale om racisme, mener de ansvarlige for udstillingen.
DEBAT Fire timer hver lørdag mellem 10 og 14 er der ikke adgang for hvide i udstillingen. Formålet er, at skabe det museet selv på nutidstysk kalder et ”safer space” for mennesker, der på et tidspunkt i deres liv har følt sig ramt af racisme. Men bidrager museet ikke selv til racisme ved at udelukke mennesker af en bestemt race?
Synspunkterne er delte: På den ene side siger tilhængerne af museets initiativ, at der ikke er en regel om, at hvide mennesker skal blive væk. Der er tale om en henstilling for at få udstillingens intention med safer space til at fungere. Den anden side mener, at der er tale om en omvendt racisme, hvor mennesker alene på grund af deres hudfarve bliver begrænset i deres muligheder for at opleve udstillingen.
Til det tyske magasin Focus forklarer Christiane Spänhoff fra museet: ”Også i løbet af de fire timer om lørdagen forbyder vi ingen adgang. Derfor er der ikke tale om et forbud, men en bøn om, at museumsgæsterne respekterer safe space og dermed gør udstillingen mulig”.
På museets hjemmeside er formuleringen: ”Jeden Samstag von 10 – 14 Uhr ist die Ausstellungswerkstatt für „Black, Indigenous and People of Color“ (BIPoC) reserviert.” Oversat betyder det: Hvem lørdag fra 10 – 14 er udstillingsværksteder reserveret til „Black, Indigenous and People of Color“. (BIPoC) Det er altså tolkning af ordene ”reserveret til”, der skaber balladen. Og ballade er der.
”Utroligt,” mener den tidligere politiker for det stærkt højreorienterede parti ’Alternative für Deutschland’, Jana Cotar om museets lørdagsinitiativ.
Naturligvis står slaget også på internettet, hvor mange kritiserer museets reservation af udstillingen til farvede mennesker. ”Racisme-skandale. Forestil Dem, at et museum forbyder sorte adgang. Hvilket ramaskriv det ville give,” lyder en af kommentarerne. En anden lyder: ”Ikke for hvide! Det bliver stadig mere absurd”.
Blandt tilhængerne af museets tiltag er Ciani-Sophia Hoeder, der er grundlæggeren af det første tysksprogede magasin for sorte kvinder. I Süddeutsche Zeitung argumenterer hun for, at der ikke er tale om racisme mod hvide mennesker. Efter hendes mening har beskyldninger om racisme mod hvide kun til formål at underspille sorte menneskers lidelser.
Modsat stemmerne på nettet har museets gæster reageret ret roligt. Ifølge museet selv har gæsterne i almindelighed vist forståelse for initiativet.